Tuesday 1 November 2016

Masak-masak!

Ok assalamualaikum.
Aku excited+happy ngat harini. Haha nak tau knp? Sebab aku masak menjadi! Heaa ok mesti korang ingat aku baru pestaim masak dapur kan. Nooo manade. Anak dara kalau umur aku baru first time masuk dapur mmg nak kena piat telinga dia. Bukan nak kata aku rajin ke apa. Tapi mmg perempuan dengan dapur tu sinonim sgt. Berpisah tiada heaaa.

aku ni kalau masak mmg kena ada mak. Kalau tak periuk ke mana, ayam ke mana, sos tiram ke mana. Semua ke mana². Aku ni pelupa sikit so nanti dah start masak tu mula lah, "alaaa lupa ikan bilis" "alamak sos tiram tak keluarkan lagi" "Ehh cili tak masukkan lagi, patutnya dia masuk dlu".

Sebelum ni mmg selalu masuk dapur, tapi mesti ada mak. Mak masak lauk. Yang sayur mak serah kat aku. So sayur jela yg aku master sikit. Lauk tak sangat. Pernah beberapa kali aku masak lauk n mak takde. Hm adaaa je yang tak kena. Ayam tak masak sgt la. Kuah jadi pelik la. Macam². Alhamdulillah keluarga aku ni memahami la orang baru nak belajar masak ni, kena la telan apa yang ada. Sedap tak sedap belakang cerita. Asalkan berani nak cuba sendiri. Aku cakap camni bukan apa. Ada jugak kawan aku yg bagi family dia, kalau masak tak menjadi atau tak sedap la senang cite, bagi family dia itu membazir. Hm kesian dia. Sampaikan kadang dia rasa malas nak mencuba sbb takut benda tu tak sedap.

Nak ceritanya selalunya aku nasak tak berapa nak jadi. Tapiiii, tadi tak hihi. Aku berjaya masak dengan jayanya. Takde bantuan. Takde talian hayat. Cuma dah last² tu mak tolong sikit la sebab mak dah balik dri kerja. Tapi still aku yang masak complete set tu hihi. Walaupun ayam masak kicap n sayur campur je hahahahha. Eh masakan simple cmtu pun kalau berjaya, puas hati tau. Puas hati, makan pun senang hati. Lagi² kita masakkan untuk parents. Lepastu dengan mak yang baru balik kerjanya. Kesian penat² cmtu nak kena terus masak. So bila tgk mak abah makan sekali tadi, without complaining, weii Allah je tau perasaan tu. U should reward yourself la mira. K k tunggu esok beli coklat hehe.

Lepas habis makan tadi mak cakap, "boleh la mak bagi kepercayaan kat mira untuk masak lepas² ni". Bereh makkk inshaaAllah hihi

Alhamdulillah ala kulli hal :)

No comments:

Post a Comment